RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG(RRJP) FAN RANCANGAN MALAYSIA(RM)
- Get link
- X
- Other Apps
TAJUK : SEJAUH MANAKAH PENGETAHUAN ANDA MENGENAI DASAR EKONOMI BARU (DEB). JELASKAN RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG (RRJP) DAN RANCANGAN MALAYSIA (RM)
NAMA PENSYARAH: PUAN CIK RAZANA BINTI KASSIM
AHLI KUMPULAN:
FATIHAH SHUHADA BT JOHARI
(02DKA18F1003)
NUR SA'ADAH BT ZOLKIFFLI
(02DKA18F1161)
NURLIN AMIRAH BT NAZARUDIN
(02DKA18F1026)
MUHAMMAD AZIZI BIN ZAMRI
(02DKA18F1046)
MUHAMMAD SYARHAN BIN ISA
(02DKA18F1185)
AHMAD AMIRUL FIRDAUS B MOHD BUHAIRI
(02DKA18F1173)
MUHAMMAD AIDIL AKMAL BIN ISA
(02DKA18F1125)
SESI: JUN 2018
1.0 ISI KANDUNGAN
BILANGAN
|
PERKARA
|
MUKA SURAT
|
1.0
|
Isi kandungan
|
1-2
|
2.0
|
Pendahuluan
|
3
|
3.0
|
Rancangan dan Visi Pembangunan
|
4
|
4.0
|
Maksud Pembangunan
|
5
|
5.0
|
Dasar Ekonomi Baru
|
6-7
|
5.1.1
|
Aspek Kemiskinan
|
8-10
|
5.1.2
|
Penyusunan Semula Masyarakat
|
11-12
|
6.0
|
Rancangan Pembangunan 5 Tahun
|
13
|
6.1.1
|
Rancangan Malaya Pertama
|
13
|
6.1.2
|
Rancangan Malaya Kedua
|
14
|
6.1.3
|
Rancangan Malaysia Pertama
|
15
|
6.1.4
|
Rancangan Malaysia Kedua
|
16
|
6.1.5
|
Rancangan Malaysia Ketiga
|
17
|
6.1.6
|
Rancangan Malaysia Keempat
|
18
|
6.1.7
|
Rancangan Malaysia Kelima
|
19
|
6.1.8
|
Rancangan Malaysia Keenam
|
20
|
6.1.9
|
Rancangan Malaysia Ketujuh
|
21
|
6.1.10
|
Rancangan Malaysia Kelapan
|
22
|
6.1.11
|
Rancangan Malaysia Kesembilan
|
23
|
6.1.12
|
Rancangan Malaysia Kesepuluh
|
24
|
7.0
|
Kesimpulan
|
26
|
8.0
|
Rujukan
|
27
|
9.0
|
Lampiran
|
28-36
|
2.0 PENDAHULUAN
Dasar Ekonomi Baru merupakan satu bentuk perancangan yang dilancarkan oleh kerajaan dalam tahun 1970 melalui Rancangan Malaysia Kedua. Matlamat utamanya ialah perpaduan negara selain itu juga bertujuan untuk menyusun semula ketidakseimbangan sosio-ekonomi yang wujud di negara ini. Menyedari hakikat bahawa pengagihan ekonomi yang seimbang penting demi mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu, serta mengambil kira kemiskinan serta ketidakupayaan sesetengah kaum untuk bersaing dengan kaum yang lain maka DEB telah dirancang untuk memperbaiki keadaan ini.
Ketegangan antara golongan yang berharta dan yang tidak berharta adalah berpunca daripada isu kemiskinan. Didapati bahawa orang Melayu lebih banyak menghadapi kemiskinan berbanding kaum-kaum yang lain. Didapati juga orang Melayu masih jauh ketinggalan dan kurang mampu bersaing dengan kaum-kaum lain walaupun Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang baik. DEB dirancang sebagai satu program jangka panjang yang akan berjalan selama 20 tahun, bermula dari tahun 1970 hingga tahun 1990.
Ketegangan antara golongan yang berharta dan yang tidak berharta adalah berpunca daripada isu kemiskinan. Didapati bahawa orang Melayu lebih banyak menghadapi kemiskinan berbanding kaum-kaum yang lain. Didapati juga orang Melayu masih jauh ketinggalan dan kurang mampu bersaing dengan kaum-kaum lain walaupun Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang baik. DEB dirancang sebagai satu program jangka panjang yang akan berjalan selama 20 tahun, bermula dari tahun 1970 hingga tahun 1990.
3.0 RANCANGAN DAN VISI PEMBANGUNAN
Secara umumnya, sejarah perancangan pembangunan Negara boleh dibahagikan kepada tiga fasa utama, iaitu:
• Perancangan zaman sebelum merdeka
• Perancangan zaman selepas merdeka
• Perancangan selepas pelaksanaan dasar ekonomi baru
4.0 MAKSUD PEMBANGUNAN
Pembangunan merujuk kepada usaha mengubah masyarakat atau Negara daripada keadaan maju. Perubahan yang dimaksudkan meliputi pelbagai aspek kehidupan manusia seperti ekonomi, politik, social, pendidikan, psikologi dan sebagainya. Selain itu, perubahan ini juga merujuk kepada aspek fizikal, kebendaan dan bukan kebendaan.
Pembangunan ekonomi Negara yang seimbang menjadi matlamat utama dalam penggubalan dasar pembangunan ekonomi Negara sejak kemerdekaan sehingga kini. Selepas kemerdekaan, pihak kerajaan telah melaksanakan beberapa rancangan pembangunan Negara untuk mengatasi segala masalah sosioekonomi dan politik yang dihadapi oleh masyarakat Tanah Melayu kesan peninggalan dasar-dasar yang diamalkan oleh penjajah Britsih sebelum ini.
Pembangunan Negara dirancang melalui dua rancangan utama, iaitu Rancangan Malaysia Lima Tahun dan Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP).
5.0 DASAR EKONOMI BARU
Peristiwa 13 Mei 1969merupakan satu peristiwa hitam dalam sejarah Negara kita kerana ia melibatkan pertelingkahan dan rusuhan antara kaum. Berikutan dengan rusuhan kaum ini, kerajaan telah mengambil tindakan tegas bagi mengkaji semula matlamat, strategi, dan program pembangunan Negara. Selepas tahun 1970, program pembangunan Negara adalah berasaskan Rukun Negara yang diisytiharkanb pada 31 Ogos 1970. Dengan itu, semua rancangan pembangunan Negara dilaksanakan kearah perpaduan kaum. Kerajaan telah membentuk Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang menjadi satu rangka rancangan panjang mencakupi tempoh selama 20 tahun (1970-1990).
Rancangan-rancangan pembangunan di bawah Dasar Ekonomi Baru dijalankan menerusi strategi serampang dua mata:


Bagi memastikan matlamat untuk menghapuskan kemiskinan tercapai, strategi ditumpukan untuk menghapuskan kemiskinan di kawasan luar bandar dan kawasan bandar. Berdasarkan banci penduduk 1970, didapati bahawa kira-kira 49.3% daripada semua keluarga miskin di Malaysia berpendapatan di bawah garis kemiskinan pendapatan garis kemiskinan tahun 1970 ialah RM200) dan kira-kira 86% daripada jumlah itu berada di kawasan luar bandar.
Bagi mencapai matlamat, kerajaan telah melaksanakan pelbagai perkhidmatan dan kemudahan awam melalui kemudahan pendidikan, kesihatan, bekalan air dan elektrik. Di samping itu, keutamaan juga diberikan kepada golongan miskin untuk mendapatkan bantuan seperti program bantuan subsidi baja, biasiswa pelajaran dan buku teks, makanan tambahan kepada kanak-kanak serta program rumah murah. Menjelang tarikh akhir pelaksanaan DEB, matlamat untuk membasmi kemiskinan telah tercapai. Laporan Rancangan Malaysia Keenam telah menunjukkan bahawa kadar kemiskinan negara pada tahun 1990 ialah 17.1% berbanding 49.3% pada tahun 1970
Bagi memastikan matlamat yang kedua dalam DEB turut tercapai, kerajaan telah cuba memperbaiki keadaan ekonomi dan pada masa yang sama, menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi kaum. Berasaskan kepada ketidakseimbangan antara kaum. Kerajaan telah melancarkan beberapa program seperti perindustrian dan perdagangan, pertanian, perlombongan, pembinaan dan pengangkutan. Bagi menjayakan matlamat kedua DEB ini juga, beberapa strategi telah dirancang, antaranya:
Mengurangkan keadaan yang tidak seimbang dalam struktur guna tenaga supaya penyertaan pelbagai kaum dalam sektor utama akan mencerninkan kedudukan tenaga buruh mengikut komposisi kaum menjelang tahun 1990:
Memastikan pembentukan sebuah masyarakat perdagangan dan perindustrian di kalangan orang Melayu dan kaum bumiputera supaya mereka dapat menguruskan dan memiliki sekurang-kurangnya 30% daripada semua jenis peringkat kegiatan ekonomi.
Menambah dengan cepat bahagian rakyat Malaysia dalam pemilikan sektor produktif. Perhatian khusus akan ditumpukan kepada kaum Bumiputera yang agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain.
Setelah tempoh Dasar Ekonomi Baru tamat, kerajaan telah menubuhkan Dasar Pembangunan Negara yang merupakan usaha atau kesinambungan kepada perlaksanaam Dasar Ekonomi Baru.
5.1.1 ASPEK KEMISKINAN
Aspek kemiskinan menjadi salah satu punca utama dalam DEB. Masalah kemiskinan yang melanda Negara sebenarnya bukan sahaja tertumpu di kawasan luar Bandar, malahan di kawasan Bandar. Kaum bumiputera yang menguasai sektor pertanian tradisional merupakan kaum yang berada pada kadar kemiskinan. Antara faktor utama ialah:





Pelbagai usaha dipraktikkan untuk membasmi kemiskinan di bawah DEB seperti:





Pencapaian DEB dalam usaha membasmi kemiskinan
Beberapa strategi yang telah digariskan, antaranya:
Pertama: Pembasmian kemiskinan mengikut kawasan luar Bandar dan kawasan Bandar
- Kemiskinan di luar Bandar
Kumpulan miskin di kawasan ini terdiri daripada pekebun kecil, penanam padi, pekerja estet, nelayan dan penternak. Selepas pengenalan DEB, kadar kemisiknan pekebun kecil getah berkurangan daripada 64.7% (1970) kepada 40% (1987). Bidang-bidang lain juga turut menunjukkan kekurangan.
- Kemisknan di Bandar
Kumpulan miskin di Bandar terdiri daripada mereka yang terlibat dalam sektor perlombongan, pembuatan, pembinaan, pengangkutan, perdagangan dan perkhidmatan. Selepas pengenalan DEB kadar kemiskinan berjaya di kurangkan.
Kedua: Pembasmian kemiskinan mengikut negeri.
Jadual di bawah menggambarkan dengan jelas kadar kemiskinan di setiap negeri:
Kadar kemiskinan mengikut negeri, 1976, 1987, 1995 dan 2000
1976
|
1987
|
1995
|
2000
| |
Negeri
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Johor
Kedah
Kelantan
Melaka
Negeri Sembilan
Pahang
Pulau Pinang
Perak
Perlis
Selangor
Terengganu
Kuala Lumpur
Sabah
Sarawak
|
29.0
61.0
67.1
32.4
33.0
38.9
32.4
43.0
59.8
22.9
60.3
9.0
58.3
56.5
|
11.1
31.1
31.6
11.7
21.5
12.3
12.9
19.9
29.1
8.9
36.1
5.2
35.3
2.7
|
3.1
12.7
22.9
5.3
4.9
6.8
4.0
9.1
11.8
2.2
23.4
0.5
22.0
10.0
|
2.5
13.5
18.7
5.7
2.5
5.5
2.7
9.5
13.3
2.0
14.9
2.3
20.1
6.7
|
Ketiga: Pembasmian kemiskinan dengan penyediaan keperluan asas dan mutu kehidupan
Secara keseluruhan, dengan pengenalan DEB didapati mutu kehidupan masyarakat bertambah baik. Misalnya, dalam aspek kesihatan kadar kematian bayi dan kadar kematian kasar semakin berkurangan.
Jangka hayat penduduk juga kian bertambah, Dalam aspek pelajaran pula, bilangan pelajar di sekolah rendah dan menengah menunjukkan peningkatan yang mendadak. Begitu juga dengan kadar masyarakat yang kenal huruf.
Bagi kemudahan-kemudahan awam, peratus penduduk luar bandar yang mendapat bekalan air paip dan bekalan elektrik serta kemudahan tandas yang sempurna kian meningkat.
5.1.2 PENYUSUNAN SEMULA MASYARAKAT
Dasar pecah dan perintahyang diamalkan oleh British menyebabkan berlakunya tumpuan kaum mengikut fungsi ekonomi tertentu. Fenomena ini menyukarkan agihan kekayaan dan keadilan ekonomi sekaligus menyukarkan perpaduan kaum.
Justeru itu melalui DEB, kerajaan telah mengadakan usaha-usaha ke arah memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi. Dalam usaha dan matlamatkerajaan untuk menyusun semula masyarakat, beberapa strategi utama digubal sebagaimana berikut:




DEB berjaya mengubah hamper keseluruhan sistem masyarakat majmuk di Malaysia DEB berjaya menjalankan strateginya dalam menghadapi realitiperbezaan etnik dan dalam usaha mewujudkan keseimbangan dalam pelbagai aspek kehidupan. Hasilnya adalah positif dan dasar ini berjaya mencapai perpaduan nasional melaui falsafahnya, iaitu:Pembangunan Dengan Pengangihan Saksama.
Peningkatan ekonomi Negara dan kejayaan DEB terbukti apabila didapati inflasi berjaya dikekalkan pada kadar 4.6% dan keseluruhan kadar kemiskinan menurun. Kadar kemisikinan luar bandar, terutama menunjukkan penurunan daripada 50.9% pada tahun 1976 kepada 21.8% pada tahun 1990. Di samping itu, hak milik modal saham bumiputera meningkat daripada 2.4% pada tahun 1970 kepada 20.3% pada tahun 1990
6.0 RANCANGAN PEBANGUNAN LIMA TAHUN
6.1.1 RANCANGAN MALAYA PERTAMA (1956-1960)
Penyertaan rakyat dalam aktiviti pertanian yang dirancang turut menjana pendapatan negara
Dilancarkan mengikut projek-projek di bawah suatu perancangan pelabuhan sektor awam yang bersepadu.
Matlamat utama:

Strategi yang dilakukan:

a) Rural Industrial Development Authority (RIDA) pada tahun 1953.
b) Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
Kedua-duanya berperanan memajukan ekonomi luar bandar dan memajukan ekonomi luar bandar dan mempertingkatkan taraf hidup peduduk luar bandar.
6.1.2 RANCANGAN MALAYA KEDUA (1961-1965)
Dilancarkan dengan beberapa kemajuan yang telah dicapai.
Matlama tutama:




Strategi yang dilakukan:



6.1.3 RANCANGAN MALAYSIA PERTAMA (1966-1970)
Matlamat utama:




Strategi yang dilakukan:


6.1.4 RANCANGAN MALAYSIA KEDUA (1971-1975)
Kepelbagaian tanaman diperkenalkan semasa Rancangan Malaysia Kedua, menggantikan getah dengan kelapa sawit.
Matlamat utama:
- Dilancarkan untuk mengatasi sosioekonomi yang tidak seimbangan antara kumpulan etnik dengan kawasan-kawasan.
Strategi yang dilakukan:



· Pertanian – 25%
· Pembuatan – 19.3%
· Perdagangan – 14.4%
· Perkhidmatan – 10.15%
6.1.5 RANCANGAN MALAYSIA KETIGA (1976-1980)
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan:


6.1.6 RANCANGAN MALAYSIA KEEMPAT (1981-1985)
Dilancarkan semasa Negara mengalami masalah kemelesetan ekonomi akibat kejatuhan harga bijih timah dan getah dunia.
Matlamatutama:


Strategi yang dilakukan:




KDNK berkembang pada kadar purata 5.8% setahun. Pendapatan per kapita meningkat sebanyak 4.4% setahun daripada RM3,171 juta pada tahun 1980 kepada RM4,609 juta pada tahun 1985. Selain itu, kereta nasional pertama Proton Saga dikeluarkan.
6.1.7 RANCANGAN MALAYSIA KELIMA (1986-1990)
Matlamat utama:





Strategi yang dilakukan:




6.1.8 RANCANGAN MALAYSIA KEENAM (1991-1995)
Penyediaan perkhidmatan sosial yang lebih baik
Matlamat utama:


Strategi bagi mencapai RMK6 adalah:



6.1.9 RANCANGAN MALAYSIA KETUJUH (1966-2000)
Hasil pertanian juga menjana pendapatan negara
Matlamat utama:


Tujuan:



Strategi yang dilakukan ialah:



6.1.10 RANCANGAN MALAYSIA KELAPAN (2001-2005)
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan ialah:



Tiga teras utama:



6.1.11 RANCANGAN MALAYSIA KESEMBILAN (2006-2010)
Bidang teknologi dan ICT akan dipertingkatkan demi menjamin negara yang cemerlang
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan ialah:



RMK9 mempunyai lima teras utama:





6.1.12 RANCANGAN MALAYSIA KESEPULUH (2011-2015)
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentang Rancangan Malaysia kesepuluh
Negara kita memerlukan model ekonomi yang baharu untuk terus maju ke hadapan. Satu anjakan paradigm diperlukan terutamanya dari segi ekonomi Negara dan dasar ekonomi kerajaan.
10 premis utama:









RMK10: 5 TERAS STRATEGIK





6.1.13 RANCANGAN MALAYSIA KESEBELAS (2016-2020)
Rancangan Malaysia Kesebelas telah dibentangkan oleh Y.A.B PerdanaMenteri, Yang Amat Berhormat Dato’ Sri Mohd. Najib Bin Tun Haji Abdul Razak di parlimen pada 21Mei 2015. Rancangan Malaysia Kesebelas merupakan rancangan pembangunan lima tahun terakhir kearah merealisasikan matlamat wawasan 2020. Wawasan 2020 yang dilancarkan pada tahun 1991 menggariskan aspirasi Malaysia untuk menjadi Negara maju dalam semua aspek iaitu; ekonomi, politik, sosial dan kerohanian.
Matlamat utama:

Program yang telah dirancang di bawah Transformasi Nasional:






Enam strategi tumpuan RMK11:






7.0 KESIMPULAN


8.0 RUJUKAN



9.0 LAMPIRAN
- Get link
- X
- Other Apps
No comments:
Post a Comment